Lennot  Hotellit  Autovuokraus  Laivat  Seuramatkat  Matkatoimisto
 
 
 
 
 
 

 




 UUTISHAKU
  Hakusana:
 
  Uutiset ajalta:
  -
 
   
 
 Mediatiedot
 Information in English
 


Pilottihanke toi Eckerö Linelle jopa 430 tonnin päästövähennykset 30.11.2017
Suomalaisyrityksen innovaatio vakituiseksi osaksi laivan teknologiaa

Eckerö Linen ja Gadlab Engineering -insinööritoimiston vuonna 2015 aloittama cleantech-pilottihanke on saatu menestyksekkäästi päätökseen. Hankkeessa m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäähdytysjärjestelmä, Gadcooler, jonka avulla laivan koneiden hukkalämpöä kerättiin talteen ja hyödynnettiin laivan ilmastoinnissa. Hankkeessa käytetty, maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen teknologia on tuonut kahdessa vuodessa Eckerö Linelle merkittävät polttoainesäästöt ja päästövähennykset, ja se on päätetty ottaa vakituiseen käyttöön.

Merkittävä osa laivojen käyttämästä polttoaineesta kuluu niiden jäähdytykseen etenkin kesäkuukausina. Uuden, helsinkiläisen laivasuunnitteluun erikoistuneen insinööritoimisto Gadlab Engineeringin tarjoaman teknologian avulla laivan koneistosta syntyvä hukkalämpö hyödynnetään ilmastoinnissa tarvittavan jäähdytyksen tuottamisessa väliaineena käytetyn myrkyttömän litiumbromidin avulla. Teknologia käyttää kemiallista jäähdytystä eikä siksi vaadi juurikaan huoltoa.

Teknologiaa pilotoitiin Tekesin tukemassa hankkeessa, jossa Helsinki–Tallinna-väliä kulkevalle m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäähdytysjärjestelmä. Koska jäähdytin vähentää polttoaineen käyttöä, sen avulla voidaan vähentää laivan hiilidioksidi-, rikkidioksidi- ja typenoksidipäästöjä. Teknologia toi pilotointivaiheessa Eckerö Linelle merkittävät polttoainesäästöt ja päästövähennykset. Kahden vuoden kokeilun aikana m/s Finlandia on käyttänyt 140 tonnia vähemmän polttoainetta, mikä on johtanut jopa 430 tonnia pienempiin päästöihin edellisvuoteen nähden.

”Pyrimme jatkuvasti edistämään ympäristöystävällistä merenkulkua. Siksi uusien, ympäristöystävällisten ratkaisujen etsiminen ja käyttöönotto ovat tärkeä osa Eckerö Linen strategiaa. On hienoa, että olemme saaneet ensimmäisenä maailmassa käyttöömme aivan uudenlaisen, kotimaisen innovaation, jonka avulla olemme päässeet lähemmäs meille tärkeitä ympäristötavoitteita. Olemme pilottihankkeen tuloksiin erittäin tyytyväisiä ja otamme ylpeinä innovaation vakituiseen käyttöön m/s Finlandialla”, kertoo Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen. Koska teknologia toimi kaksi vuotta kestäneen hankkeen ajan erinomaisesti, sille povataan menestyksekästä tulevaisuutta.

”On ollut hienoa huomata, että kehittämämme teknologia on toiminut loistavasti käytännössä ja tuonut merkittäviä polttoainesäästöjä. Vastaavaa teknologiaa ei ole tällä hetkellä käytössä Eckerö Linen lisäksi millään muulla varustamolla, mutta uskomme onnistuneen pilottihankkeen rohkaisevan myös muita toimijoita teknologian käyttöönottoon”, kertoo Gadlab Engineering Oy:n suunnittelija Anna Toikkanen.




3 SEURAAVAA UUTISTA:

Eckerö Line julkaisi uudet 2018 aikataulunsa 14.12.2017
Lisävuoroja ja aikaisempaa nopeampi ajoaika Tallinnaan

MaRa ja PAM hyväksyivät sovintoehdotuksen 12.12.2017
Hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualan työriita ohi

MaRa: Suomi houkuttelee ulkomaalaisia matkailijoita 11.12.2017
”Kotimaan matkailun kehitys heikompaa”